• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • Onze richtinggevers
    • Leren met LEV
    • Schoolkoers 2020-2024
    • The Leader in Me
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Snappet
  • Katholieke identiteit
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Kwaliteitszorg
    • Schoolplan / schooljaarplan
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
  • Passend onderwijs
  • Sport op school
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • PSL De Sterrenwachters
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Kwieb ouderapp
  • Ouderinformatie
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Buitenschoolse opvang
    • Voortgezet onderwijs
    • Privacyverklaring
    • Toestemming beeldmateriaal
  • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Ouderwerkgroep (OWG)
  • Oudertevredenheid
  • Klacht of suggestie

Groepsdoorbrekend werken


Kindgericht onderwijs met oog voor ieder kind

 

De Windwijzer heeft de organisatie van het onderwijs zo ingericht, dat het onderwijs kind- en toekomstgericht is, waarbij de medewerkers veel oog heeft voor de ontwikkeling van ieder kind. De Windwijzer werkt daarom met het groepsoverstijgend werken, waarbij medewerkers samen verantwoordelijk zijn voor de kinderen in de bouw.  

 

Hoe ziet een schooldag er uit? 

 

Hoe ziet een schooldag eruit met het groepsdoorbrekend werken?

 

De start van de dag in de basisgroep

Kinderen starten een schooldag in een basisgroep, waarin wij ervaringen delen, procesafspraken maken en vaardigheden oefenen voor lezen. Ook vieren wij daar successen en bijzondere momenten. In de basisgroep breiden kinderen hun levensbeschouwelijke horizon uit, waarbij verschillen worden gewaardeerd. De basisgroepen bestaan uit groepen tussen de 20 en 25 kinderen. De basisgroepen worden begeleid door een leraar of een onderwijsassistent. 

 

Groepsoverstijgend werken en spelen

Kinderen leren in de onderbouw met het lerend spelen door te spelen in betekenisvolle thema’s. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen-)spel. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. Kinderen kunnen tijdens het lerend spelen werken in de basisgroep, maar ook groepsoverstijgend in het Wijzerlaantje of in een van de andere groepen. Zo is het ook mogelijk dat kinderen uit leerjaar 1 of 2 die betrokken zijn bij het lezen oefeningen doen in één van de andere groepen. Leraren en onderwijsassistenten begeleiden de kinderen in de hoeken en doen interventies tijdens het spel.

In de middenbouw (leerjaar 4 & 5) en de bovenbouw (leerjaar 6, 7 & 8) volgen de kinderen tijdens de werktijd instructies voor rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen in kleine groepjes. De instructies sluiten aan bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen. Wij werken hierbij met Snappet in combinatie met activerende werkvormen, waarbij wij leren door interactie met elkaar en door het geven en ontvangen van taakgerichte feedback. De instructie wordt begeleid door één van de leraren van de bouwafdeling. Naast de instructies werken de kinderen aan hun leerdoelen en werkpakketten in Snappet. Verschillende leraren en onderwijsassistenten lopen rondes om de kinderen verspreid over de bouw te begeleiden.

 

De lunch en pauzesport

Tijdens de pauze van 30 minuten eten en drinken de kinderen hun lunchpakket en spelen ze buiten. Tijdens de lunch is er toezicht van een van de medewerkers van de school. De kinderen spelen buiten per bouwafdeling, zodat er voldoende ruimte is om te spelen. De kinderen van de midden- bovenbouw maken hierbij ook gebruik van het sportveld naast de school. De kinderen kunnen tijdens de pauze ook deelnemen aan pauzesport. Hierbij worden de kinderen gestimuleerd kennis te maken met een gevarieerd aanbod van sportactiviteiten. De pleinwacht en pauzesport worden verzorgd door de vakspecialist sport en bewegen in samenwerking met een onderwijsassistent en met medewerkers van SKDH.

De leerlingen in leerjaar 1 & 2 krijgen langer de tijd voor het nuttigen van  hun lunchpakket. De medewerkers van leerjaar 1 & 2 besteden dan aandacht aan zelfredzaamheid en gezond gedrag: hygiëne, gezond voedsel, gangbare regels tijdens het eten en drinken enz. De medewerkers zorgen ervoor dat de lunch een moment is van rust.

 

Kunst & Cultuur, Engels en wereldoriëntatie in de middag

In de midden- en bovenbouw werken wij na de pauze aan de vakken kunst & cultuur, Engels,  natuur & techniek of mens & maatschappij. Deze vakken worden gegeven door medewerkers met interesse en specialisme voor dat vakgebied.

 

Sport en bewegen

De kinderen van leerjaar 1 & 2 hebben dagelijks bewegingsonderwijs in de speelzaal of buiten op het groene schoolplein. Dit bestaat uit spelen op het groene speelplein. Daarnaast hebben zij drie keer per week een gymles. Deze wordt twee keer per week verzorgd door de vakspecialist sport en bewegen.

Kinderen van leerjaar 3 t/m 8 spelen dagelijks buiten met de mogelijkheid tot sport en spel. Daarnaast hebben deze kinderen in hun basisgroep twee keer per week bewegingsonderwijs in de gymzaal of op het buitenveld naast de school. Deze lessen worden verzorgd door de vakspecialist sport en bewegen.

De kinderen gymmen in de gym- en speelzaal in gymkleding. Informatie over de gymdagen is te vinden op de sportpagina van onze website.

Naast de lessen bewegingsonderwijs kunnen kinderen deelnemen aan diverse buitenschoolse sportactiviteiten.

Bekijk het filmpje over het groepsdoorbrekend werken op De Windwijzer.

Lees verder

Inspiratie van Mark Mieras: actief leren met plezier

Tijdens de Sarkondag hebben medewerkers zich laten inspireren door een lezing van Mark Mieras. Hij is wetenschapsjournalist die zich gespecialiseerd heeft op de werking van het brein tijdens het leren.
Door te werken met activerende werkvormen, lerend spelen, bewegend leren en de inzet…

windwijzer teamwindwijzer groepsdoorbrekendwerken lerendspelen

'Ik verwachtte chaos, maar ik zag rust en betrokkenheid!'

Vanessa de Jong, een ouder van De Windwijzer, heeft interesse in een baan in het onderwijs. Ze heeft een dag met ons meegelopen. Zij heeft hiervan een blog gemaakt:
 
Zoveel vragen...
Soms zit je als ouder met heel veel vraagtekens. Heb ik de juiste school gekozen? Is de klas…

ouderbetrokkenheid groepsdoorbrekendwerken windwijzer

Actief leren in kleine instructiegroepen

Met het groepsdoorbrekend werken volgen de leerlingen instructies in kleine groepen op betrokkenheidsniveau. Hierbij zoeken de leraren naar werkvormen die leerlingen activeren en de betrokkenheid vergroot. Deze week een mooi voorbeeld in de middenbouw, bij het leren klokkijken met…

middenbouw windwijzer groepsdoorbrekendwerken

Tussenevaluatie groepsdoorbrekend werken

Sinds dit schooljaar werken wij groepsdoorbrekend. Een nieuwe aanpak vraagt een constante monitoring en evaluatie. Op deze wijze blijft het schoolteam werken aan de constante kwaliteitsverbetering. De teamleden hebben in de afgelopen week een evaluatie gemaakt van de eerste periode van het…

windwijzer mr groepsdoorbrekendwerken ouderbetrokkenheid

Leren met verschillende werkvormen in de middenbouw

De kinderen in de middenbouw werken voor de basisvakken met Snappet. We hebben hierover verschillende vragen gehad van ouders. Schrijven ze wel voldoende? Is er ook ruimte voor samenwerken? Het verwerken en oefenen van lesstof kan op allerlei manieren. Naast de verwerking in…

middenbouw windwijzer snappet groepsdoorbrekendwerken

Start van de dag in de onderbouw

De start van de dag is een belangrijk moment op school. De leerlingen zijn pro-actief en gaan direct aan de slag. In de onderbouw (1-2-3) spelen de kinderen tijdens activiteiten tijdens de inloop waarbij zij leren van en met elkaar. #weesproactief

onderbouw lerendspelen groepsdoorbrekendwerken

Win-win van leerjaar 8 ‘Hoe zijn wij samen een rolmodel?’

De leerlingen van leerjaar 8 zijn proactief geweest. Zij hebben een win-win gemaakt met de medewerkers van de bovenbouw over het ‘groep-8-gevoel’, binnen het groepsdoorbrekend werken. De kinderen willen elkaar meer ontmoeten en samenwerken aan het zijn van een rolmodel voor anderen.…

bovenbouw windwijzer theleaderinme leiderschapsrol groepsdoorbrekendwerken

Cultuureducatie met vakleraren van Triade

Deze week zijn de lessen beeldende vorming en muziek gestart met de vakleraren van Triade. In de midden- en bovenbouw krijgen de kinderen twee keer per week cultuurlessen. In de onderbouw worden gastdocenten thematisch ingezet. Een mooie aanvulling op ons team en een…

windwijzer teamwindwijzer middenbouw bovenbouw groepsdoorbrekendwerken

Locatie


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Nieuwsbrief


Schoolleider


Bart Oud

Bart Oud

Contact


Volg ons op Social media


FacebookTwitterInstagram

 

 

Scholen op de kaart


Scholen op de kaart

Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2022 - RKBS De Windwijzer
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites