• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • Onze richtinggevers
    • Leren met LEV
    • Schoolkoers 2020-2024
    • The Leader in Me
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Snappet
  • Katholieke identiteit
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Kwaliteitszorg
    • Schoolplan / schooljaarplan
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
  • Passend onderwijs
  • Sport op school
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • 3+ groep
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Kwieb ouderapp
  • Ouderinformatie
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Buitenschoolse opvang
    • Voortgezet onderwijs
    • Privacyverklaring
    • Toestemming beeldmateriaal
  • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Ouderwerkgroep (OWG)
  • Oudertevredenheid
  • Klacht of suggestie

Lerend spelen in de onderbouw


De visie op het jonge kind: leren door te spelen met welbevinden en betrokkenheid

 

In de onderbouw spelen en leren kinderen van de 3+ groep De Sterrenwachters en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend in het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuisjes, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel.

De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.

Spelend leren betekent in de praktijk:

  • Rijke leeromgeving met hoeken, met uitdaging voor de verschillende ontwikkelfasen.
  • Leerlingen spelen en werken in kleine groepjes.
  • Betekenisvolle activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. 
  • De medewerkers stimuleren de ontwikkeling door mee te spelen. 
  • Een natuurlijke overgang van leerjaar 2 naar leerjaar 3. 
  • Afwisselende activiteiten en werkvormen. 
  • Leren met en van elkaar. 
  • Grote betrokkenheid van leerlingen bij het leerproces. 

 

12259001211848_DHF8371121059312118291211880Afbeelding3119487512166231216610_DHF8256122595812166381225968

Agenda thema's onderbouw


  • 09jan

    Thema: 'Ridders en kastelen'

    maandag 9 januarivrijdag 24 februari
  • 08mei

    Schoolthema: 'Sail Den Helder'

    maandag 8 meizondag 2 juli

Lees verder
windwijzer
09 januari
Momenteel bezig ... t/m vrijdag 24 februari 2023

Thema: 'Ridders en kastelen'

Tijdens het thema ’Ridders en kastelen’ kruipen de kinderen in de rol van ridder, jonkvrouw, of schildknaap. Daarnaast gaan kinderen op de bouwplaats hun eigen kasteel bouwen. 

themasonderbouw onderbouw lerendspelen

Thema 'Hoe stuur ik een brief'

onderbouw lerendspelen
08 mei
maandag 8 mei 2023 zondag 2 juli 2023

Schoolthema: 'Sail Den Helder'

Tijdens het schoolthema ’Sail Den Helder’ onderzoeken de leerlingen hoe Den Helder is verbonden met de maritieme geschiedenis.  Dit thema wordt afgesloten met een leiderschapsdag waar ook ouders zijn uitgenodigd. 

themasonderbouw onderbouw middenbouw bovenbouw windwijzeragenda lerendspelen

Thema 'Met de trein'

onderbouw lerendspelen

Station Windwijzer geopend!

In de onderbouw hebben de kinderen een eigen treinstation gebouwd en spelen kinderen in en met de trein. Dit doen zij met het lerend spelen. Maar hoe leren kinderen dan? Kinderen leren door te spelen met de 3 V’s: Verkennen, Verbinden en verrijken, waarbij kinderen betrokken zijn en…

lerendspelen onderbouw

Make-Over insectenhotel

Met het thema ’kriebelbeestjes’ zijn de kinderen van de onderbouw druk bezig geweest om de tuin een nieuwe look te geven. Er zijn op verschillende plekken bloemen gezaaid en ook heeft het oude insectenhotel een complete make-over gekregen. De kinderen onderhouden samen de tuin en dragen zorg voor…

lerendspelen onderbouw windwijzer

Inspiratie van Mark Mieras: actief leren met plezier

Tijdens de Sarkondag hebben medewerkers zich laten inspireren door een lezing van Mark Mieras. Hij is wetenschapsjournalist die zich gespecialiseerd heeft op de werking van het brein tijdens het leren.
Door te werken met activerende werkvormen, lerend spelen, bewegend leren en de inzet…

windwijzer teamwindwijzer groepsdoorbrekendwerken lerendspelen

'Help, ik heb een wiebeltand!'

’Help, ik heb een wiebeltand!’ In de onderbouw zitten heel wat tanden los. Gaat dit ooit goed komen? En hoe zit dat eigenlijk bij dieren? Gaan dieren ook hun tanden wisselen? Gelukkig kunnen de kinderen terecht bij tandartsenpraktijk Wiebeltand op het Wijzerlaantje! Samen met de…

onderbouw lerendspelen

Succesvolle lancering Aeolus 4a in de onderbouw 🚀

Onze astronauten van de onderbouw van De Windwijzer zijn goed aangekomen bij het ruimtestation Aeolus 4a. Het was nog best even spannend want bij de negende ster linksaf begaf één van de motoren. Gelukkig waren onze astronauten goed getraind om om te gaan met zulke calamiteiten. Zij hebben zich…

onderbouw lerendspelen windwijzer

Bezoek van de politie

In de onderbouw spelen en werken de kinderen al weken in het politiebureau op het Wijzerlaantje, schrijven bekeuringen uit en arresteren boeven die allerlei boevenstreken uithalen. Deze week werden de kinderen verrast door een bezoek van twee agenten en hun politieauto.…

onderbouw lerendspelen windwijzer

Lerend spelen: 'Welke woorden horen bij agent en boef?'

In de onderbouw werken we met het thema ‘agent & boef.’ De kinderen spelen op het Windwijzerlaantje in het politiebureau. Deze week hebben de kinderen politie- en boefposters gemaakt en er woorden bij verzonnen. De kinderen gebruikten elkaar als ‘vorm.’ Welke woorden kent uw kind? Misschien…

lerendspelen onderbouw

Het land van tien!

Vandaag hebben wij Koning Kien van het land van tien leren kennen. 
Vanuit het 100 dagen rekenproject waarmee we werken in de onderbouw leren de kinderen op spelenderwijs ons 10-tallig telsysteem. 
Koning Kien heeft maar één wens, alles op zijn land bestaat uit 10. 10 huizen…

onderbouw lerendspelen

Hoe leert uw kind lezen in leerjaar 3?

In dit bericht willen wij u iets vertellen over de manier waarop uw kind dit schooljaar leert lezen. Wij werken met de methode Actief Leren Lezen. Dit is een vrij nieuwe methode die zich inmiddels goed heeft bewezen. Naast het technisch lezen – het leren lezen van de letters en woorden –…

windwijzer onderbouw lerendspelen

Campingfeest in de onderbouw

De kinderen van de onderbouw hebben afgelopen week het thema ‘op de camping’ afgesloten met een campingfeest op het groene schoolplein. De kinderen hebben in de tenten gespeeld, ‘ijsjes’ voor elkaar gemaakt en gebarbecued. Natuurlijk was ook peutergroep de Sterrenwachters…

onderbouw lerendspelen

Locatie


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Nieuwsbrief


Schoolleider


Bart Oud

Bart Oud

Contact


Volg ons op Social media


FacebookTwitterInstagram

 

 

Scholen op de kaart


Scholen op de kaart

Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2023 - RKBS De Windwijzer
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites