Lerend spelen in de onderbouwDe visie op het jonge kind: leren door te spelen met welbevinden en betrokkenheid
In de onderbouw spelen en leren kinderen van de 3 groep (Monter) en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend op het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuizen, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel. De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen. | |
Spelend leren betekent in de praktijk:
| Agenda thema's onderbouw
|
Leren lezen met de robot
Kinderen van leerjaar 3 hebben al veel letters geleerd. Ze kunnen met de woordtorentjes al best wat woordjes lezen. Zo weten ze waar de robot naar toe moet en leren ze deze programmeren. Leren lezen en digitale geletterdheid in een spel!