• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • Onze richtinggevers
    • Leren met LEV
    • The Leader in Me
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Snappet
    • Schooljaarplan 2020-2021
  • Katholieke identiteit
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Kwaliteitszorg
    • Schoolplan / schooljaarplan
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Opbrengstgericht werken
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
  • Passend onderwijs
  • Sport op school
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • FIEP-app
  • Ouderinformatie
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Buitenschoolse opvang
    • Voortgezet onderwijs
    • Privacyverklaring
    • Toestemming beeldmateriaal
  • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Ouderwerkgroep (OWG)
  • Oudertevredenheid
  • Klacht of suggestie

The Leader in Me


Leren jezelf richting te geven: 'Het goede doen, ook als niemand kijkt.'

'The Leader in Me' maakt van de school een leerplek voor het leven, waarin wij oefenen met vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met de uitdagingen van het leven. De aanpak van The Leader in Me is gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey en wordt succesvol toegepast op scholen in landen over de hele wereld.

'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichzelf richting te geven. Hierdoor geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als niemand kijkt.’ Daarbij vergroot deze aanpak het plezier in leren. Wij werken aan deze vaardigheden door te kijken, denken en doen via de gemeenschappelijke taal van de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap. Dit is zichtbaar in het symbool van de boom van de zeven gewoonten: 
 

De wortels van de boom: ‘Begin bij jezelf.’
De wortels van de boom gaan over jezelf. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je leert je
eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen.

  • Gewoonte 1: Wees proactief: ‘Ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.’
  • Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten: ‘Ik heb een doel voor ogen en ik maak een plan.’
  • Gewoonte 3: Belangrijke dingen eerst: ‘Ik ga eerst werken, voordat ik ga spelen.’

 

De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen.’
De stam staat symbool voor hoe je bent in verbinding met anderen, voor samen leven
en samen werken. Dit doe je met hart voor elkaar.

  • Gewoonte 4: Denk win-win: ‘Niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.’
  • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden: ‘Ik luister met m’n oren, m’n ogen en m’n hart om jou te begrijpen.’
  • Gewoonte 6: Creëer synergie: ‘Samen kunnen we meer dan alleen. Zo ontstaan nieuwe, betere ideeën’.

 

De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen.’
Met de kruin van de boom komt deze tot bloei. Je zoekt inspiratie in geloof, natuur of
cultuur. Je laat je inspireren door bijzondere mensen. Je viert bijzondere momenten
en successen. Daarbij eet je gezond, ga je op tijd naar bed en beweeg je voldoende.

  • Gewoonte 7: Houd de zaag scherp: ‘Ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel.’

 

 

The Leader in Me

 

Lees verder
theleaderinme

Leren met onderzoeksvragen

In de middenbouw hebben de kinderen  onderzoeksvragen opgesteld over ‘de haven’ en zijn met elkaar op zoek gegaan naar antwoorden. Ze hebben samen een muurkrant gemaakt over het onderwerp. De leerlingen hebben hier de gewoontes toegepast, zoals wees proactief, begin met het…

windwijzer theleaderinme middenbouw

Leren met leiderschapsrollen

Leerlingen van De Windwijzer werken met leiderschapsrollen. Ze passen hierbij de zeven gewoonten toe. Er zijn leiderschapstaken in de basisgroepen en schoolbrede leiderschapsrollen.
De leerlingen nemen verantwoordelijkheden en zetten talenten in met leiderschapsrollen. Een aantal…

theleaderinme windwijzer

Pauzesportteam

Hierbij presenteren wij het pauzesportteam. Met deze leiderschapsrol leren kinderen spellen te organiseren, bewegen te stimuleren en te bemiddelen bij kleine conficten tijdens de pauzesport. Deze sportieve kinderen hebben met elkaar afgestemd hoe ze dit gaan organiseren en welke…

sport leiderschapsrol theleaderinme middenbouw bovenbouw windwijzer

Doelenwand leerjaar 3

De leerlingen van leerjaar 3 werken met een einddoel voor ogen. Tijdens deze periode werken de leerlingen met het thema ‘de haven.’ De leerlingen hebben niet alleen hun doel voor deze periode beschreven, maar ze hebben ook nagedacht hoe ze hun doel gaan bereiken. De leerlingen hebben de…

windwijzer onderbouw theleaderinme

Hoe werkt #TeamWindwijzer aan de schoolontwikkeling?

Op de visiewand van #TeamWindwijzer maken wij onze beweging van leerstof- naar kindgericht onderwijs zichtbaar. Wij leren kinderen zichzelf richting te geven met The Leader in Me. Met behulp van de dimensies van Machiel Karels markeren we ons einddoel voor ogen, onze groei en vieren wij…

windwijzer theleaderinme teamwindwijzer

Groeirapport met extra pagina onderwijs op afstand

Voor de voorjaarsvakantie hebben de meeste kinderen hun groeirapport mee naar huis gekregen. De leerlingen van basisgroep 1/2a en de bovenbouw krijgen hun groeirapport op wo. 3 maart mee naar huis. 
In het groeirapport zit een leerling- en een lerarendeel. Daarnaast is er in de…

windwijzer ouderbetrokkenheid middenbouw bovenbouw theleaderinme onderbouw

Windwijzer-geluksstenen

Op school noemen we belangrijke zaken ‘Big Rocks.’ Voor ons is dat de ontwikkeling en het welzijn van de leerlingen. Tussen alle online-lessen even een frisse neus halen? Wie vindt een van deze geluksstenen? Laat het ons weten en stuur een foto. Succes! #WeMissenJullie #keikado0223…

windwijzer theleaderinme

Voorlezen tijdens voorleesdagen

Tijdens de De Nationale Voorleesdagen heeft (meester) Bart digitaal voorgelezen aan de kinderen van leerjaar 1/2. In het boek Supervrienden laten de dieren in het bos zien hoe ze door samen te werken en een mooi verjaardagscadeau voor slak maken. Zo creëren zij synergie! (Gewoonte…

onderbouw windwijzer theleaderinme

Muziekpieten maken een plan

De muziekpieten in de onderbouw hebben met gewoonte 2 een plan gemaakt voor een optreden voor Sinterklaas. Er wordt druk geoefend in onze eigen muziekstudio. Met muziekinstrumenten van Cultuurcentrum Triade en een podium met licht en geluid van MEE & de Wering komt het helemaal goed!…

lerendspelen onderbouw vieringen theleaderinme windwijzer

Achtstegroepers proberen verhitte pietendiscussie te depolariseren

Het Noordhollands Dagblad heeft kinderen van leerjaar 8 geïnterviewd over het project waaraan zij hebben deelgenomen n.a.v. de Pietendiscussie. Klik hier voor het artikel in de krant.
DEN HELDER - Basisschool de Windwijzer in Den Helder hoopt dat kinderen de verhitte pietendiscussie…

theleaderinme bovenbouw windwijzer

Locatie


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Nieuwsbrief


Directie


Bart Oud

Bart Oud

 

Contact


Volg ons op Social media


FacebookTwitterInstagram

 

 

Scholen op de kaart


Scholen op de kaart

Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.