• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • Onze richtinggevers
    • Leren met LEV
    • Schoolkoers 2020-2024
    • The Leader in Me
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Snappet
  • Katholieke identiteit
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Kwaliteitszorg
    • Schoolplan / schooljaarplan
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Opbrengstgericht werken
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
  • Passend onderwijs
  • Sport op school
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • PSL De Sterrenwachters
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Kwieb ouderapp
  • Ouderinformatie
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Buitenschoolse opvang
    • Voortgezet onderwijs
    • Privacyverklaring
    • Toestemming beeldmateriaal
  • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Ouderwerkgroep (OWG)
  • Oudertevredenheid
  • Klacht of suggestie

The Leader in Me


Leren jezelf richting te geven: 'Het goede doen, ook als niemand kijkt.'

'The Leader in Me' maakt van de school een leerplek voor het leven, waarin wij oefenen met vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met de uitdagingen van het leven. De aanpak van The Leader in Me is gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey en wordt succesvol toegepast op scholen in landen over de hele wereld.

'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichzelf richting te geven. Hierdoor geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als niemand kijkt.’ Daarbij vergroot deze aanpak het plezier in leren. Wij werken aan deze vaardigheden door te kijken, denken en doen via de gemeenschappelijke taal van de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap. Dit is zichtbaar in het symbool van de boom van de zeven gewoonten: 
 

De wortels van de boom: ‘Begin bij jezelf.’
De wortels van de boom gaan over jezelf. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je leert je
eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen.

  • Gewoonte 1: Wees proactief: ‘Ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.’
  • Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten: ‘Ik heb een doel voor ogen en ik maak een plan.’
  • Gewoonte 3: Belangrijke dingen eerst: ‘Ik ga eerst werken, voordat ik ga spelen.’

 

De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen.’
De stam staat symbool voor hoe je bent in verbinding met anderen, voor samen leven
en samen werken. Dit doe je met hart voor elkaar.

  • Gewoonte 4: Denk win-win: ‘Niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.’
  • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden: ‘Ik luister met m’n oren, m’n ogen en m’n hart om jou te begrijpen.’
  • Gewoonte 6: Creëer synergie: ‘Samen kunnen we meer dan alleen. Zo ontstaan nieuwe, betere ideeën’.

 

De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen.’
Met de kruin van de boom komt deze tot bloei. Je zoekt inspiratie in geloof, natuur of
cultuur. Je laat je inspireren door bijzondere mensen. Je viert bijzondere momenten
en successen. Daarbij eet je gezond, ga je op tijd naar bed en beweeg je voldoende.

  • Gewoonte 7: Houd de zaag scherp: ‘Ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel.’

 

 

The Leader in Me

 

Lees verder
theleaderinme

Leerlingpanel leidt gasten rond

In deze periode heeft het leerlingpanel verschillende gasten ontvangen. Zo ontvingen zij de teamleden van de Rehobothschool uit Naarden. Zij waren geïnteresseerd in het werken met de zeven gewoonten. Daarnaast heeft Sarkonschool Don Bosco een bezoek gebracht en gekeken naar het…

leerlingpanel theleaderinme windwijzer

Leiderschapsdag De Windwijzer

Wat leuk dat we de ouders vandaag konden ontvangen tijdens onze leiderschapsdag. Tijdens de leiderschapsdag hebben kinderen de ouders rondgeleid door de school langs de bouwen. Kinderen met leiderschapsrollen vertelden hoe zij op school hebben gewerkt met de zeven gewoonten. De…

windwijzer theleaderinme leerlingredactie vieringen

Boom van de zeven gewoonten staat in bloei!

De boom van de zeven gewoonten staat in bloei! Aan het kunstwerk in de hal zijn alle missie-statements van de verschillende basisgroepen toegevoegd. In de groepen hebben de leerlingen nagedacht: ‘Wat voor groep willen wij zijn? Hoe maken wij het verschil voor elkaar?’ 

windwijzer theleaderinme

Leren met een groei-mindset

#TeamWindwijzer heeft tijdens de studie-tweedaagse geleerd hoe de medewerkers op een effectieve manier bij kinderen de intrinsieke motivatie kunnen aanwakkeren door te werken met de groei-mindset. 
Met de groei-mindset…

windwijzer teamwindwijzer theleaderinme

Samenwerken aan de goede en veilige sfeer

Deze week is het de week tegen het pesten. Tijdens de gouden wekenbesteden we extra aandacht aan het werken aan een prettige sfeer op school. Hierbij wordt samen met de kinderen gesproken over de schoolafspraken: 
- Wij zorgen ervoor dat iedereen op een prettige manier kan spelen, werken…

windwijzer theleaderinme

Het nieuwe pauzesport-team

Hierbij presenteren wij het nieuwe pauzesportteam. Met deze leiderschapsrol leren kinderen spellen te organiseren, bewegen te stimuleren en te bemiddelen bij kleine conflicten tijdens de pauzesport. Deze sportieve kinderen hebben met elkaar afgestemd hoe ze dit gaan organiseren en…

theleaderinme leiderschapsrol sport windwijzer

Gouden weken tijdens de gymles

In de eerste periode werken we aan de ’gouden weken’, dat is gericht op groepsvorming en de schoolafspraken. Iedere week staat een van de zeven gewoonten centraal. 
Ook tijdens de gymlessen is hier aandacht voor. Tijdens de gymles stond de vraag centraal: ’Wat is samenwerken als we door…

sport windwijzer theleaderinme middenbouw bovenbouw

De gouden weken en startgesprekken

In de eerste periode van het schooljaar werken wij met de gouden weken. Tijdens de gouden weken worden de zeven gewoonten en de gouden afspraken opgefrist. De leerlingen van een basisgroep maken met elkaar een groepsmissie, dat het gezamenlijke antwoord is op de vraag ‘wat voor groep willen…

theleaderinme windwijzer onderbouw middenbouw bovenbouw ouderbetrokkenheid

Win-win over de start van de dag

Nu mogen ouders (nog) niet de school in bij de start van de dag. In de Corona-tijd hebben wij ervaren dat hieraan voor- en nadelen zijn. Welke rol kunnen ouders in de school hebben bij de start van de dag, waarbij ouders betrokken zijn, de kinderen rustig de dag…

windwijzer ouderbetrokkenheid leerlingpanel theleaderinme

Leerlingen organiseren herdenking

De kinderen van leerjaar 8 hebben een herdenking voor ‘Adopteer een monument’ georganiseerd. Zij hebben taken verdeeld en zich verdiept in de geschiedenis van Nederland en Indonesië met betrekkkng tot oorlogen sinds de tweede Wereldoorlog. De leerlingen met de leiderschapsrol ‘media’…

windwijzer bovenbouw theleaderinme

Locatie


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Nieuwsbrief


Schoolleiding


Bart Oud

Marijn van Maurik - de Wit

Bart Oud & Marijn van Maurik

Contact


Volg ons op Social media


FacebookTwitterInstagram

 

 

Scholen op de kaart


Scholen op de kaart

Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2022 - RKBS De Windwijzer
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites