• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • Onze richtinggevers
    • Leren met LEV
    • Schoolkoers 2020-2024
    • The Leader in Me
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Snappet
  • Katholieke identiteit
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Kwaliteitszorg
    • Schoolplan / schooljaarplan
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
  • Passend onderwijs
  • Sport op school
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • 3+ groep
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Kwieb ouderapp
  • Ouderinformatie
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Buitenschoolse opvang
    • Voortgezet onderwijs
    • Privacyverklaring
    • Toestemming beeldmateriaal
  • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Ouderwerkgroep (OWG)
  • Oudertevredenheid
  • Klacht of suggestie

The Leader in Me


Leren jezelf richting te geven: 'Het goede doen, ook als niemand kijkt.'

'The Leader in Me' maakt van de school een leerplek voor het leven, waarin wij oefenen met vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met de uitdagingen van het leven. De aanpak van The Leader in Me is gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey en wordt succesvol toegepast op scholen in landen over de hele wereld.

'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichzelf richting te geven. Hierdoor geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als niemand kijkt.’ Daarbij vergroot deze aanpak het plezier in leren. Wij werken aan deze vaardigheden door te kijken, denken en doen via de gemeenschappelijke taal van de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap. Dit is zichtbaar in het symbool van de boom van de zeven gewoonten: 
 

De wortels van de boom: ‘Begin bij jezelf.’
De wortels van de boom gaan over jezelf. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je leert je
eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen.

  • Gewoonte 1: Wees proactief: ‘Ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.’
  • Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten: ‘Ik heb een doel voor ogen en ik maak een plan.’
  • Gewoonte 3: Belangrijke dingen eerst: ‘Ik ga eerst werken, voordat ik ga spelen.’

 

De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen.’
De stam staat symbool voor hoe je bent in verbinding met anderen, voor samen leven
en samen werken. Dit doe je met hart voor elkaar.

  • Gewoonte 4: Denk win-win: ‘Niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.’
  • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden: ‘Ik luister met m’n oren, m’n ogen en m’n hart om jou te begrijpen.’
  • Gewoonte 6: Creëer synergie: ‘Samen kunnen we meer dan alleen. Zo ontstaan nieuwe, betere ideeën’.

 

De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen.’
Met de kruin van de boom komt deze tot bloei. Je zoekt inspiratie in geloof, natuur of
cultuur. Je laat je inspireren door bijzondere mensen. Je viert bijzondere momenten
en successen. Daarbij eet je gezond, ga je op tijd naar bed en beweeg je voldoende.

  • Gewoonte 7: Houd de zaag scherp: ‘Ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel.’

 

 

The Leader in Me

 

Lees verder
theleaderinme

Van de leerlingredactie: Leiderschapsdag op de Windwijzer

Woensdag, 16 november, was het leiderschapsdag op de Windwijzer. De ouders werden ontvangen door het leerlingpanel bij de keuken. Hier werd koffie en thee aangeboden, daarna werden ze door kinderen rondgeleid door de hele school. 
De ouders werden vanuit de keuken naar de…

leerlingredactie theleaderinme windwijzer ouderbetrokkenheid

De bovenbouw maakt lampionnen met een plan!

Maandag 7 november hebben de kinderen van de bovenbouw lampionnen gemaakt.
Vorige week hebben we allemaal een plan gemaakt met daarin hoe onze lampion eruit ging zien en wat wij hiervoor nodig hadden. We mochten zelf kiezen wat voor lampion wij wilden maken.
Vanmorgen gingen we hiermee…

vieringen bovenbouw leerlingredactie theleaderinme windwijzer

Het leerlingpanel maakt een plan met de gouden cirkel

Wij zijn van het leerlingpanel. Wij zijn gekozen uit de basisgroepen van de midden- en bovenbouw. We hebben een plan gemaakt met de gouden cirkel: Waarom, hoe en wat:
 
Waarom hebben wij een leerlingpanel? Wat is onze missie? 
Het leerlingpanel heeft voor zichzelf een…

windwijzer leerlingpanel middenbouw bovenbouw theleaderinme leiderschapsrol

Gelukkig nieuw schooljaar!

Tijdens de nieuwjaarsreceptie werden leerlingen en ouders begroet door het leerlingpanel: ‘Gelukkig nieuw schooljaar!’ De leerlingen hebben gezorgd voor een gevuld glas om te proosten op het nieuwe schooljaar. De kinderen hebben aan hun ouders laten zien hoe zij werken op school.…

windwijzer ouderbetrokkenheid theleaderinme vieringen leerlingpanel

De gouden weken en startgesprekken

In de eerste periode van het schooljaar werken wij met de gouden weken. Tijdens de gouden weken worden de zeven gewoonten en de gouden afspraken opgefrist. De leerlingen van een basisgroep maken met elkaar een groepsmissie, dat het gezamenlijke antwoord is op de vraag ‘wat voor groep willen…

theleaderinme windwijzer onderbouw middenbouw bovenbouw ouderbetrokkenheid

Leerlingen maken plan voor buitengymles

De leerlingen van de bovenbouw hebben met het mooie weer een eigen buitengymles georganiseerd. De leerlingen van leerjaar 6 & 7 hebben een plan gemaakt met een plattegrond van het speelveld naast de school. Ze hebben taken verdeeld en afspraken gemaakt. Zo waren er naast voet- en…

bovenbouw windwijzer theleaderinme

Leerlingpanel leidt gasten rond

In deze periode heeft het leerlingpanel verschillende gasten ontvangen. Zo ontvingen zij de teamleden van de Rehobothschool uit Naarden. Zij waren geïnteresseerd in het werken met de zeven gewoonten. Daarnaast heeft Sarkonschool Don Bosco een bezoek gebracht en gekeken naar het…

leerlingpanel theleaderinme windwijzer

Leiderschapsdag De Windwijzer

Wat leuk dat we de ouders vandaag konden ontvangen tijdens onze leiderschapsdag. Tijdens de leiderschapsdag hebben kinderen de ouders rondgeleid door de school langs de bouwen. Kinderen met leiderschapsrollen vertelden hoe zij op school hebben gewerkt met de zeven gewoonten. De…

windwijzer theleaderinme leerlingredactie vieringen

Boom van de zeven gewoonten staat in bloei!

De boom van de zeven gewoonten staat in bloei! Aan het kunstwerk in de hal zijn alle missie-statements van de verschillende basisgroepen toegevoegd. In de groepen hebben de leerlingen nagedacht: ‘Wat voor groep willen wij zijn? Hoe maken wij het verschil voor elkaar?’ 

windwijzer theleaderinme

Leren met een groei-mindset

#TeamWindwijzer heeft tijdens de studie-tweedaagse geleerd hoe de medewerkers op een effectieve manier bij kinderen de intrinsieke motivatie kunnen aanwakkeren door te werken met de groei-mindset. 
Met de groei-mindset…

windwijzer teamwindwijzer theleaderinme

Locatie


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Nieuwsbrief


Schoolleider


Bart Oud

Bart Oud

Contact


Volg ons op Social media


FacebookTwitterInstagram

 

 

Scholen op de kaart


Scholen op de kaart

Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2023 - RKBS De Windwijzer
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites