The Leader in MeLeren jezelf richting te geven: 'Het goede doen, ook als niemand kijkt.' | |
'The Leader in Me' maakt van de school een leerplek voor het leven, waarin wij oefenen met vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met de uitdagingen van het leven. De aanpak van The Leader in Me is gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey en wordt succesvol toegepast op scholen in landen over de hele wereld. 'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichzelf richting te geven. Hierdoor geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als niemand kijkt.’ Daarbij vergroot deze aanpak het plezier in leren. Wij werken aan deze vaardigheden door te kijken, denken en doen via de gemeenschappelijke taal van de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap. Dit is zichtbaar in het symbool van de boom van de zeven gewoonten: De wortels van de boom: ‘Begin bij jezelf.’
De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen.’
De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen.’
Leiderschapsrollen Met leiderschapsrollen leren kinderen nieuwe vaardigheden. Ze passen hierbij de zeven gewoonten toe. De leerlingen nemen verantwoordelijkheden en zetten talenten in met leiderschapsrollen. Kinderen leren hierbij een plan te maken. Bekijk hier de leiderschapsrollen van De Windwijzer. | De zeven gewoonten en burgerschap
|
Leerlingpanel in gesprek met CPS van de zeven gewoonten
Wij hebben met twee mensen van CPS (Cor en Niels) gepraat over de 7 gewoonten en wat we daarmee doen op school. Ze vroegen hoe de kinderen zich erbij voelen en hoe je ziet dat de juffen en meesters ermee werken. Het was een heel leuk gesprek, omdat het gezellig was en het leuk is om erover…