• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • Onze richtinggevers
    • Leren met LEV
    • The Leader in Me
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Snappet
    • Schooljaarplan 2020-2021
  • Katholieke identiteit
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Kwaliteitszorg
    • Schoolplan / schooljaarplan
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Opbrengstgericht werken
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
  • Passend onderwijs
  • Sport op school
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • FIEP-app
  • Ouderinformatie
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Buitenschoolse opvang
    • Voortgezet onderwijs
    • Privacyverklaring
    • Toestemming beeldmateriaal
  • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Ouderwerkgroep (OWG)
  • Oudertevredenheid
  • Klacht of suggestie

The Leader in Me


Leren jezelf richting te geven: 'Het goede doen, ook als niemand kijkt.'

'The Leader in Me' maakt van de school een leerplek voor het leven, waarin wij oefenen met vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met de uitdagingen van het leven. De aanpak van The Leader in Me is gebaseerd op het gedachtegoed van Stephen Covey en wordt succesvol toegepast op scholen in landen over de hele wereld.

'The Leader in Me' is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichzelf richting te geven. Hierdoor geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als niemand kijkt.’ Daarbij vergroot deze aanpak het plezier in leren. Wij werken aan deze vaardigheden door te kijken, denken en doen via de gemeenschappelijke taal van de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap. Dit is zichtbaar in het symbool van de boom van de zeven gewoonten: 
 

De wortels van de boom: ‘Begin bij jezelf.’
De wortels van de boom gaan over jezelf. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je leert je
eigen keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen.

  • Gewoonte 1: Wees proactief: ‘Ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.’
  • Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten: ‘Ik heb een doel voor ogen en ik maak een plan.’
  • Gewoonte 3: Belangrijke dingen eerst: ‘Ik ga eerst werken, voordat ik ga spelen.’

 

De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen.’
De stam staat symbool voor hoe je bent in verbinding met anderen, voor samen leven
en samen werken. Dit doe je met hart voor elkaar.

  • Gewoonte 4: Denk win-win: ‘Niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.’
  • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden: ‘Ik luister met m’n oren, m’n ogen en m’n hart om jou te begrijpen.’
  • Gewoonte 6: Creëer synergie: ‘Samen kunnen we meer dan alleen. Zo ontstaan nieuwe, betere ideeën’.

 

De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen.’
Met de kruin van de boom komt deze tot bloei. Je zoekt inspiratie in geloof, natuur of
cultuur. Je laat je inspireren door bijzondere mensen. Je viert bijzondere momenten
en successen. Daarbij eet je gezond, ga je op tijd naar bed en beweeg je voldoende.

  • Gewoonte 7: Houd de zaag scherp: ‘Ik zorg goed voor mijn lichaam, geest en ziel.’

 

 

The Leader in Me

 

Lees verder
theleaderinme

Muziekpieten maken een plan

De muziekpieten in de onderbouw hebben met gewoonte 2 een plan gemaakt voor een optreden voor Sinterklaas. Er wordt druk geoefend in onze eigen muziekstudio. Met muziekinstrumenten van Cultuurcentrum Triade en een podium met licht en geluid van MEE & de Wering komt het helemaal goed!…

lerendspelen onderbouw vieringen theleaderinme windwijzer

Achtstegroepers proberen verhitte pietendiscussie te depolariseren

Het Noordhollands Dagblad heeft kinderen van leerjaar 8 geïnterviewd over het project waaraan zij hebben deelgenomen n.a.v. de Pietendiscussie. Klik hier voor het artikel in de krant.
DEN HELDER - Basisschool de Windwijzer in Den Helder hoopt dat kinderen de verhitte pietendiscussie…

theleaderinme bovenbouw windwijzer

Win-win van leerjaar 8 ‘Hoe zijn wij samen een rolmodel?’

De leerlingen van leerjaar 8 zijn proactief geweest. Zij hebben een win-win gemaakt met de medewerkers van de bovenbouw over het ‘groep-8-gevoel’, binnen het groepsdoorbrekend werken. De kinderen willen elkaar meer ontmoeten en samenwerken aan het zijn van een rolmodel voor anderen.…

bovenbouw windwijzer theleaderinme

Leerlingen zoeken oplossing voor Pietendiscussie

De leerlingen van leerjaar 8 hebben deelgenomen aan een aantal projectlessen, waarbij zij hebben geleerd een mening te vormen over de Pietendiscussie. De lessenserie had als einddoel voor ogen dat de kinderen leren een mening te vormen door naar elkaar te luisteren en feiten te onderzoeken.…

bovenbouw theleaderinme windwijzer vieringen

Studiedagen #TeamWindwijzer anders dan anders

#TeamWindwijzer heeft binnen de cirkel van invloed van de studiedagen een succes gemaakt. Op digitale wijze hebben wij analyses gemaakt van de groei van kinderen. Daarnaast hebben wij in kaart gebracht hoe medewerkers en kinderen voor elkaar een rolmodel zijn…

windwijzer theleaderinme teamwindwijzer

Groepsmissie van de basisgroepen

Tijdens de gouden weken hebben kinderen in iedere basisgroep een groepsmissie gemaakt: ‘Wie willen wij zijn en hoe kunnen wij voor elkaar het verschil maken?’ Zo draagt iedereen een steentje bij aan de goede sfeer op school. #WerkMetEenEinddoelVoorOgen #CreëerSynergie 

windwijzer theleaderinme vieringen

Leerlingen nemen initiatief om beter te kunnen werken

Het leerlingpanel heeft initiatief genomen voor een overleg met directie. Met een ODAT-agenda is besproken dat leerlingen uit de bovenbouw niet lekker kunnen werken op het leerplein door te laag meubilair. Ze hebben een plan gemaakt en het direct uitgevoerd. #WeesProactief…

windwijzer theleaderinme bovenbouw leerlingpanel

Week tegen pesten

Van 21 t/m 25 sep. is de week tegen pesten. Bij ons op school geen speciale activiteiten, want met behulp van de zeven gewoonten werken wij (kinderen en medewerkers) iedere dag aan een prettig schoolklimaat. 
Als er sprake is van pestgedrag zijn er drie betrokkenen: degene die pest,…

windwijzer theleaderinme

Onderzoek bovenbouw naar gouden afspraak

De kinderen van de bovenbouw (6-7-8) hebben een onderzoek gedaan naar de gouden afspraak: ‘We houden ons aan de afspraken, ook als niemand kijkt.’ Het einddoel voor ogen is dat we samen zorgen voor een goed resultaat door ons te houden aan deze afspraak. De medewerkers en de…

windwijzer bovenbouw theleaderinme

Filmpjes over de start van het nieuwe schooljaar

Eerst even voorstellen, wij zijn Bart Nottelman (basisgroep 2/3) en Danny Bovenkerk (basisgroep 4/5 B), vierdejaars studenten aan de iPabo te Alkmaar. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat wij nu een andere vorm van onderwijs hebben. Wij begrijpen dat het vervelend is dat er nu niet in de…

onderbouw middenbouw bovenbouw theleaderinme windwijzer

Locatie


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Nieuwsbrief


Directie


Bart Oud

Bart Oud

 

Contact


Volg ons op Social media


FacebookTwitterInstagram

 

 

Scholen op de kaart


Scholen op de kaart

Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2021 - RKBS De Windwijzer
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites