#TeamWindwijzer 2022-2023Wie werken er op school?
#TeamWindwijzer bestaat uit betrokken medewerkers die dagelijks werken aan goed onderwijs. In hun werk kijken zij door ‘dezelfde bril’; met het lerende kind voor ogen. De medewerkers passen de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap toe in hun werk, waardoor zij een voorbeeld zijn voor de leerlingen. #TeamWindwijzer bestaat uit:
SchoolleidingDe schoolleiding vormt samen met de teamleiders en de interne begeleiding het kernteam. Het kernteam coördineert het beleid en de kwaliteit van het onderwijs op school. Naast het onderwijskundig leiderschap is de schoolleider verantwoordelijk voor het financieel en personeelsbeleid en stuurt praktische zaken aan, zoals onderhoud en beheer. De schoolleiding is onderdeel van het directieteam van Sarkon en voert bovenschoolse taken uit.
| #TeamWindwijzer (Klik op de foto om te vergroten) |
TeamleidersDe teamleiders vormen samen met de schoolleiding en de interne begeleiding het kernteam. De teamleiders dragen verantwoordelijkheid voor de onderwijskundige doorgaande lijn, het onderwijsaanbod en de praktische zaken in de onder-, midden- en bovenbouw. Zij zijn het aanspreekpunt bij afwezigheid van de schoolleiding.
Leraren, onderwijsassistenten & leraarondersteunersDe leraren van een afdeling stemmen met elkaar het onderwijsaanbod af. Zij begeleiden, samen met de onderwijsassistenten, de basisgroepen. De leraren geven instructies en doen interventies die aansluiten bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen. De leraren voeren ouder-kindgesprekken met mentorleerlingen en hun ouders. In de laatste fase van de opleiding zijn leraren in opleiding (LIO) onderdeel van het schoolteam en voeren zij de taken van leraar uit. De onderwijsassistenten ondersteunen de leraren bij het samenstellen van het onderwijsaanbod en het begeleiden van de basisgroepen. Tijdens de werktijd begeleiden zij de leerlingen bij het spelen en het werken. De onderwijsassistenten voeren ook ondersteuning uit aan leerlingen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband. Daarnaast bieden zij ondersteuning bij het pauzetoezicht.
#TeamOnderbouw
#TeamMiddenbouw:
#TeamBovenbouw:
Vervangingen:
Interne begeleiderDe intern begeleider is samen met de schoolleiding verantwoordelijk voor de kwaliteit, de structuur en de coördinatie van de ondersteuning aan leerlingen. De intern begeleider coacht en ondersteunt medewerkers bij het versterken van het handelingsgericht werken en de ouderbetrokkenheid. In de uitvoering begeleidt en coacht de intern begeleider de medewerkers door o.a. praktijkbezoeken, documentenonderzoek en gesprekken met medewerkers. De intern begeleider is samen met het kernteam verantwoordelijk voor de kwaliteit van de deskundigheidsbevordering van het schoolteam.
Vakspecialist sport en bewegenDe leerlingen hebben twee keer per week bewegingsonderwijs in de gym- of speelzaal. Dit wordt verzorgd door de vakleraar sport en bewegen. Daarnaast coördineert de vakleraar diverse buitenschoolse sportactiviteiten en biedt de vakleraar sportactiviteiten aan tijdens de pauzesport.
OnderwijsondersteuningOm het onderwijs op school zo goed mogelijk te laten verlopen zijn de conciërge en de administratief medewerker onderdeel van het schoolteam. Zij ondersteunen de medewerkers bij diverse praktische en administratieve taken binnen de school.
StagiairesAls lerende organisatie levert de school een bijdrage aan het opleiden van toekomstige medewerkers, die als stagiaire praktijkervaring opdoen. Iedere stagiaire wordt op de werkvloer begeleid door een van de medewerkers. Daarnaast is aan de school een praktijkopleider van Sarkon verbonden om stagiaires te begeleiden en te coachen bij hun leertraject. Er zijn verschillende studenten actief als stagiaire op school:
Personeelsbeleid: werken in een LEV-cultuurMedewerkers van Sarkon werken in een LEV-cultuur waarin wij werken vanuit de bedoeling om onze resultaten te bereiken. Wij vertonen voorbeeldgedrag in ons handelen en leren van en met elkaar. Wij sluiten aan bij talenten en mogelijkheden van medewerkers, waarbij de ontwikkeling van de school richtinggevend is. Medewerkers zijn samen met Sarkon verantwoordelijk voor hun eigen leerproces en maken leren zichtbaar en reflecteren op hun handelen. Wij maken hierbij onder andere gebruik van het aanbod van de Sarkonacademie en netwerkbijeenkomsten. Sarkon werkt samen met de opleidingen bij het opleiden van nieuwe medewerkers en het begeleiden van startende medewerkers. Wij ondersteunen medewerkers in hun inzetbaarheid door gebruik te maken van het ‘huis van werkvermogen’, een methode die alle factoren beschrijft die invloed hebben op de inzetbaarheid van medewerkers. Op de Windwijzer werken de medewerkers in een LEV-cultuur door een lerende leiderschapscultuur: door het werken in een cultuur van wederzijdse afhankelijkheid leren de medewerkers van en met elkaar (lerende organisatie). Hiermee zijn we bewust op zoek naar de kwaliteiten van elkaar. Het coachend leidinggeven van het kernteam van is hierin een belangrijke schakel. De schoolleiding en teamleiders stimuleren proactief leergedrag en professionele autonomie van de medewerkers met de zeven gewoonten van The Leader in Me.
MedewerkertevredenheidIn maart 2023 is de medewerkertevredenheid gepeild onder de medewerkers van de school. De tevredenheidspeiling is door 21 medewerkers ingevuld. Zij geven de school als gemiddeld cijfer een 8,4. De peiling wordt geanalyseerd door het schoolteam en in de medewezeggenschapsraad. Bekijk hier de medewerkertevredenheidspeiling. |

#TeamWindwijzer leert met en van elkaar
Tijdens de studiedag van 6 maart hebben collega’s kennis en ervaringen gedeeld die zij hebben opgedaan met verschillende trainingen van het scholingsplatform E-wise. Zij hebben de opbrengsten van de afgelopen periode geanalyseerd en de adviezen bekeken uit het kwaliteitsrapport van de…