20-09-2020
Op school zijn diverse leiderschapsrollen waarmee kinderen met hun talent nieuwe dingen leren en het verschil maken. Er zijn nieuwe vacatures voor de leiderschapstaken voor de leerlingredactie en de schoolbibliotheek. Het werken met leiderschapsrollen past bij onze kijk op kinderen waarbij…
19-08-2020
Op de bouwplaats zijn de bouwers van start gegaan. De kinderen in de onderbouw maken m.b.v. een inspiratiewand een bouw-plan, verdelen taken een gaan aan de slag. Een van de medewerkers begeleidt de kinderen bij het bouw-spel. #MaakEenPlan #CreëerSynergie.
14-08-2020
In de laatste week van de zomervakantie heeft #TeamWindwijzer de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar verder afgerond. De nieuwe collega’s hebben de starttraining 7 gewoonten gevolgd. Daarnaast heeft het schoolteam zich verdiept in de gemeenschappelijke kijk (paradigma’s) op hoe kinderen…
23-06-2020
Dagelijks evalueren kinderen met elkaar het werkproces. Een mooi voorbeeld in groep 7: Na een korte reflectie stellen de leerlingen voor zichzelf een doel m.b.t. hun werk en zij formuleren ‘bouwstenen’ om hun doel te bereiken. Zo leren zij trouw te blijven aan hun keuzes. #EinddoelVoorOgen…
06-03-2020
De leerlingen van groep 8 hebben deelgenomen aan een peiling over burgerschapsonderwijs. Burgerschap is de wijze waarop inwoners deelnemen aan de maatschappij en die zo helpen vormgeven. Op onze school gebruiken we hiervoor de 7 gewoonten van The Leader in Me. Deze peiling is onderdeel van…
28-02-2020
De leerlingen maken hun eigen groei zichtbaar in het groeirapport. N.a.v. een groeigesprek met de leraar kleuren ze hun groeicirkel in. In de onderbouw maken de kinderen er een tekening bij en in de midden-bovenbouw maken de kinderen een ’hand van betrokkenheid’ en beschrijven ze de leerdoelen die…
26-02-2020
De veertigdagentijd is een periode van ’minderen en bezinnen’ als voorbereiding op Pasen. In de groepen wordt hier aandacht aan besteed. Diverse onderwerpen komen aan de orde, zoals: Wat is vasten? Waarin kun jij minderen? Wat betekent delen voor mij? Door te minder…
05-12-2019
Kunstenaar Geertje Tjalma heeft de ’zeven-gewoonten-boom’ onthuld. Geertje heeft de boom samen met de leerlingen ontworpen en gemaakt. Het kunstwerk symboliseert de boom van ’The Leader in Me’, waarin iedereen een bijdrage levert aan groei. De leerlingen hebben in het ontwerp synergie…
22-11-2019
In groep 7/8 ervaren leerlingen een kapstokprobleem: weinig ruimte en veel drukte. Een aantal leerlingen van het leerlingpanel zijn proactief en hebben met elkaar mogelijke oplossingen onderzocht. Daarna taken verdeeld: Indy & Hedir hebben een mooi bord gemaakt en Randy heeft de…
08-11-2019
We hebben met de klas lampionnen gemaakt voor Sint Maarten. We hebben eerst een plan gemaakt met een schets van wat je ging maken en erbij schrijven waar je de spullen die je nodig had kon halen. Als je alle spullen bij elkaar had mocht je op een afgesproken tijd de lampion maken. We hebben hiermee…
19-10-2019
Een aantal collega’s hebben aan het begin van dit schooljaar de basistraining 7 gewoonten van ’The Leader in Me’ gevolgd. Tijdens de afsluiting van de studiedag hebben ze hiervoor het certificaat ontvangen. #TeamWindwijzer
14-10-2019
De laatste eigenschap van de zeven gewoonten van ’The Leader in Me’ is ’Houd de zaag scherp’. Deze eigenschap zorgt ervoor dat alle andere eigenschappen succesvol kunnen zijn. Het houd je in evenwicht.
Als je gaat zagen en de zaag is niet scherp, misschien wel helemaal bot,…
08-10-2019
De leerlingen hebben geleerd hoe je goed naar elkaar kunt luisteren. Luisteren doe je met je ogen, je oren en je hart. Zo leren we elkaar beter te begrijpen. In de onderbouw hebben ze gewoonte 5 visueel gemaakt met een mooie bril om kijkend te luisteren; grote oren om horend te luisteren…
07-10-2019
Deze week werken de kinderen met gewoonte 6 van ’The Leader in Me’: ’Creëer synergie’.
“Synergie is wat er gebeurt wanneer één plus één tien is, of honderd!....Het is de passie, energie, vernuftigheid, sensatie om een nieuwe realiteit te creëren die de oude realiteit overstijgt.”…
04-10-2019
Op school vieren we samen de dag van de leraar, dat dit jaar tegelijk is met dierendag. De kinderen hebben leiding genomen in de organisatie en hebben de ‘feestvarkens’ in het zonnetje gezet. De leraren werden verrast door een speech van het leerlingpanel. Liese en Don hebben een plan…
02-10-2019
In alle groepen hebben de leerlingen gewerkt aan een groepsmissie. De kinderen zijn in gesprek gegaan over wat ze belangrijk vinden en hoe ze willen samenwerken. Ze hebben dit verwoord in een groepsmissie. Het maken van een groepsmissie is onderdeel van gewoonte 2: Werk met een einddoel voor…
30-09-2019
Deze week gaan de kinderen werken met gewoonte 5 van ’The Leader in Me’: ’Eerst begrijpen, dan begrepen worden’.
“Naast fysiek overleven is de grootste behoefte van de mens psychologisch overleven – om begrepen, erkend, bevestigd en gewaardeerd te worden.” (Stephen…
23-09-2019
In de afgelopen weken hebben de kinderen gewerkt met de eerste drie gewoonten van ’The Leader in Me’. De eerste drie gewoonten zijn gericht om jezelf aan te sturen in de dingen die je doet en de keuzes die je maakt. Gewoonte 4, 5 & 6 zijn gericht op de keuzes die je maakt bij het…