02-09-2021
In de eerste periode werken we aan de ’gouden weken’, dat is gericht op groepsvorming en de schoolafspraken. Iedere week staat een van de zeven gewoonten centraal. Ook tijdens de gymlessen is hier aandacht voor. Tijdens de gymles stond de vraag centraal: ’Wat is samenwerken als we door de…
05-07-2021
Nu mogen ouders (nog) niet de school in bij de start van de dag. In de Corona-tijd hebben wij ervaren dat hieraan voor- en nadelen zijn. Welke rol kunnen ouders in de school hebben bij de start van de dag, waarbij ouders betrokken zijn, de kinderen rustig de dag kunnen…
15-06-2021
De kinderen van leerjaar 8 hebben een herdenking voor ‘Adopteer een monument’ georganiseerd. Zij hebben taken verdeeld en zich verdiept in de geschiedenis van Nederland en Indonesië met betrekkkng tot oorlogen sinds de tweede Wereldoorlog. De leerlingen met de leiderschapsrol ‘media’ hebben…
01-05-2021
In de middenbouw hebben de kinderen onderzoeksvragen opgesteld over ‘de haven’ en zijn met elkaar op zoek gegaan naar antwoorden. Ze hebben samen een muurkrant gemaakt over het onderwerp. De leerlingen hebben hier de gewoontes toegepast, zoals wees proactief, begin met het einddoel…
31-03-2021
Leerlingen van De Windwijzer werken met leiderschapsrollen. Ze passen hierbij de zeven gewoonten toe. Er zijn leiderschapstaken in de basisgroepen en schoolbrede leiderschapsrollen. De leerlingen nemen verantwoordelijkheden en zetten talenten in met leiderschapsrollen. Een aantal…
25-03-2021
De leerlingen van leerjaar 3 werken met een einddoel voor ogen. Tijdens deze periode werken de leerlingen met het thema ‘de haven.’ De leerlingen hebben niet alleen hun doel voor deze periode beschreven, maar ze hebben ook nagedacht hoe ze hun doel gaan bereiken. De leerlingen hebben de doelen…
05-03-2021
Op de visiewand van #TeamWindwijzer maken wij onze beweging van leerstof- naar kindgericht onderwijs zichtbaar. Wij leren kinderen zichzelf richting te geven met The Leader in Me. Met behulp van de dimensies van Machiel Karels markeren we ons einddoel voor ogen, onze groei en vieren wij…
19-02-2021
Voor de voorjaarsvakantie hebben de meeste kinderen hun groeirapport mee naar huis gekregen. De leerlingen van basisgroep 1/2a en de bovenbouw krijgen hun groeirapport op wo. 3 maart mee naar huis. In het groeirapport zit een leerling- en een lerarendeel. Daarnaast is er in de midden-…
30-01-2021
Op school noemen we belangrijke zaken ‘Big Rocks.’ Voor ons is dat de ontwikkeling en het welzijn van de leerlingen. Tussen alle online-lessen even een frisse neus halen? Wie vindt een van deze geluksstenen? Laat het ons weten en stuur een foto. Succes! #WeMissenJullie #keikado0223…
25-01-2021
Tijdens de De Nationale Voorleesdagen heeft (meester) Bart digitaal voorgelezen aan de kinderen van leerjaar 1/2. In het boek Supervrienden laten de dieren in het bos zien hoe ze door samen te werken en een mooi verjaardagscadeau voor slak maken. Zo creëren zij synergie! (Gewoonte…
19-11-2020
De muziekpieten in de onderbouw hebben met gewoonte 2 een plan gemaakt voor een optreden voor Sinterklaas. Er wordt druk geoefend in onze eigen muziekstudio. Met muziekinstrumenten van Cultuurcentrum Triade en een podium met licht en geluid van MEE & de Wering komt het helemaal goed!…
18-11-2020
Het Noordhollands Dagblad heeft kinderen van leerjaar 8 geïnterviewd over het project waaraan zij hebben deelgenomen n.a.v. de Pietendiscussie. Klik hier voor het artikel in de krant. DEN HELDER - Basisschool de Windwijzer in Den Helder hoopt dat kinderen de verhitte pietendiscussie kunnen…
06-11-2020
De leerlingen van leerjaar 8 zijn proactief geweest. Zij hebben een win-win gemaakt met de medewerkers van de bovenbouw over het ‘groep-8-gevoel’, binnen het groepsdoorbrekend werken. De kinderen willen elkaar meer ontmoeten en samenwerken aan het zijn van een rolmodel voor anderen. Zij…
01-11-2020
De leerlingen van leerjaar 8 hebben deelgenomen aan een aantal projectlessen, waarbij zij hebben geleerd een mening te vormen over de Pietendiscussie. De lessenserie had als einddoel voor ogen dat de kinderen leren een mening te vormen door naar elkaar te luisteren en feiten te onderzoeken. De…
20-10-2020
#TeamWindwijzer heeft binnen de cirkel van invloed van de studiedagen een succes gemaakt. Op digitale wijze hebben wij analyses gemaakt van de groei van kinderen. Daarnaast hebben wij in kaart gebracht hoe medewerkers en kinderen voor elkaar een rolmodel zijn met…
30-09-2020
Tijdens de gouden weken hebben kinderen in iedere basisgroep een groepsmissie gemaakt: ‘Wie willen wij zijn en hoe kunnen wij voor elkaar het verschil maken?’ Zo draagt iedereen een steentje bij aan de goede sfeer op school. #WerkMetEenEinddoelVoorOgen #CreëerSynergie
29-09-2020
Het leerlingpanel heeft initiatief genomen voor een overleg met directie. Met een ODAT-agenda is besproken dat leerlingen uit de bovenbouw niet lekker kunnen werken op het leerplein door te laag meubilair. Ze hebben een plan gemaakt en het direct uitgevoerd. #WeesProactief…
23-09-2020
Van 21 t/m 25 sep. is de week tegen pesten. Bij ons op school geen speciale activiteiten, want met behulp van de zeven gewoonten werken wij (kinderen en medewerkers) iedere dag aan een prettig schoolklimaat. Als er sprake is van pestgedrag zijn er drie betrokkenen: degene die pest, degene…
22-09-2020
De kinderen van de bovenbouw (6-7-8) hebben een onderzoek gedaan naar de gouden afspraak: ‘We houden ons aan de afspraken, ook als niemand kijkt.’ Het einddoel voor ogen is dat we samen zorgen voor een goed resultaat door ons te houden aan deze afspraak. De medewerkers en de leerlingen…
20-09-2020
Eerst even voorstellen, wij zijn Bart Nottelman (basisgroep 2/3) en Danny Bovenkerk (basisgroep 4/5 B), vierdejaars studenten aan de iPabo te Alkmaar. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat wij nu een andere vorm van onderwijs hebben. Wij begrijpen dat het vervelend is dat er nu niet in de school…