• Schoolgids
  • #TeamWindwijzer
  • Onze richtinggevers
    • Leren met LEV
    • Schoolkoers 2020-2024
    • The Leader in Me
    • Groepsdoorbrekend werken
    • Lerend spelen
    • Snappet
  • Katholieke identiteit
  • Schoolklimaat
    • De gouden afspraken
    • Het leerlingpanel
    • Omgangsprotocol
    • Meldcode
    • Vertrouwenscontactpersoon
  • Kwaliteitszorg
    • Schoolplan / schooljaarplan
    • Schooljaarverslag
    • Leerlingtevredenheid
    • Oudertevredenheid
    • Medewerkertevredenheid
    • Onderwijsinspectie
    • Scholen op de kaart
  • Passend onderwijs
  • Sport op school
  • Onderbouw
    • Leerjaar 1-2-3
    • 3+ groep
    • Lerend spelen
  • Middenbouw
    • Leerjaar 4-5
    • Snappet
  • Bovenbouw
    • Leerjaar 6-7-8
    • Snappet
    • Voortgezet onderwijs
  • Leiderschapsrollen
  • Leerlingpanel
  • Leerlingredactie
  • Leerlingtevredenheid
  • Ouderbetrokkenheid 3.0
  • Kwieb ouderapp
  • Ouderinformatie
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Verlof aanvragen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Buitenschoolse opvang
    • Voortgezet onderwijs
    • Privacyverklaring
    • Toestemming beeldmateriaal
  • Medezeggenschapsraad (MR)
  • Ouderwerkgroep (OWG)
  • Oudertevredenheid
  • Klacht of suggestie

Lerend spelen in de onderbouw


De visie op het jonge kind: leren door te spelen met welbevinden en betrokkenheid

 

In de onderbouw spelen en leren kinderen van de 3+ groep De Sterrenwachters en leerjaar 1, 2 en 3. Kinderen in de onderbouw leren door te spelen in betekenisvolle thema’s. Naast het spelen in hoeken in de basisgroepen, spelen de kinderen groepsoverstijgend in het Wijzerlaantje, een gemeenschappelijke ruimte met speelhuisjes, themahoeken, bouwhoeken en verkleedkleding. Kinderen maken een spelplan en passen het geleerde toe in (rollen)spel.

De medewerkers observeren het spel van de kinderen en kijken of een kind welbevinden ervaart en betrokken is. Zij creëren spelsituaties die passen bij het betrokkenheidsniveau van de kinderen, zodat ieder kind tot optimale groei komt. Hierbij is veel aandacht voor taal en woordenschat. De medewerkers begeleiden het spel, waarbij zij de spelkwaliteit vergroten. Dit doen zij door het toevoegen van rijk taalgebruik aan de interactie tussen kinderen.

Spelend leren betekent in de praktijk:

  • Rijke leeromgeving met hoeken, met uitdaging voor de verschillende ontwikkelfasen.
  • Leerlingen spelen en werken in kleine groepjes.
  • Betekenisvolle activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. 
  • De medewerkers stimuleren de ontwikkeling door mee te spelen. 
  • Een natuurlijke overgang van leerjaar 2 naar leerjaar 3. 
  • Afwisselende activiteiten en werkvormen. 
  • Leren met en van elkaar. 
  • Grote betrokkenheid van leerlingen bij het leerproces. 

 

12259581194875Afbeelding31210593122590012118291225968_DHF8256_DHF837112166231211848121663812118801216610

Agenda thema's onderbouw


  • 29aug

    Thema 'Op reis met de trein.'

    maandag 29 augustusvrijdag 14 oktober
  • 24okt

    Thema: 'Hoe stuur ik een brief ?'

    maandag 24 oktoberdonderdag 22 december
  • 09jan

    Thema: 'Ridders en kastelen'

    maandag 9 januarivrijdag 24 februari
  • 08mei

    Schoolthema: 'Sail Den Helder'

    maandag 8 meizondag 2 juli

Lees verder
windwijzer

Thema politie en boef

onderbouw lerendspelen

Thema op de camping in de onderbouw

onderbouw lerendspelen

Lerend spelen

lerendspelen onderbouw

Locatie


Pasteurstraat 4a

1782 JD  Den Helder

0223 616991

info.dewindwijzer@sarkon.nl

 

Nieuwsbrief


Schoolleider


Bart Oud

Bart Oud

Contact


Volg ons op Social media


FacebookTwitterInstagram

 

 

Scholen op de kaart


Scholen op de kaart

Bekijk hier hoe de scholen van Sarkon uw privacy beschermen in de privacy-verklaring.

Copyright 2022 - RKBS De Windwijzer
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites