Positieve feedback op de kwaliteit van het onderwijs

De conclusies van een onderzoek naar de onderwijskwaliteit op school

Sarkon hecht veel waarde aan de kwaliteit van het onderwijs. Samen met de Sarkonscholen is Sarkon steeds op zoek hoe het onderwijs verbeterd kan worden. In het najaar van 2022 is op alle Sarkonscholen een verdiepende analyse uitgevoerd. Dit is een onderzoek dat wordt uitgevoerd door een externe kwaliteitsadviseur om de monitoren wat er goed gaat en welke aanbevelingen er zijn. Ook op De Windwijzer heeft zo’n onderzoek plaatsgevonden. Op één aandachtspunt na is de kwaliteit op school voldoende tot goed. Het schoolteam heeft de verdiepende analyse als bemoedigend ervaren en een aanmoediging om op de ingeslagen weg door te gaan. Hieronder een samenvatting van de bevindingen. Als u meer wilt weten kunt u hier het gehele rapport lezen. (http://www.windwijzer.nl/content/31870/download/clnt/103578_Verdiepende_Analyse_De_Winwijzer_nov_22_.pdf) 

 

Waaruit bestond de verdiepende analyse? 

Bij de verdiepende analyse is antwoord gegeven op de volgende vragen: 

- Krijgen de leerlingen goed les? (onderwijsleerproces)
- Voelen de leerlingen zich veilig? (schoolklimaat)
- Leren de leerlingen genoeg? (resultaten)
- Let de school goed op de kwaliteit? (kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur)
- Hoe staat dit in relatie tot het onderwijskundig leiderschap van de schoolleider?

 

De verdiepende analyse op De Windwijzer bestond uit: 

- Een kennismaking met de school
- Groepsbezoeken
- Gesprekken met de schoolleider, intern begeleider, team, ouders en leerlingen.
- Documentenonderzoek


Wat is de kwaliteit van het onderwijsproces? 

De kwaliteitsadviseur heeft het onderwijsproces met het groepsdoorbrekend werken positief ervaren. Het onderwijsaanbod is breed en voldoet aan de eisen die er van een gestelde basisschool gesteld mag worden, waarbij ook het nieuwe domein burgerschap positief is beoordeeld. Tijdens de groepsbezoeken is geconstateerd dat de lestijd effectief wordt ingezet en er weinig effectieve tijd verloren gaat.

Een aanbeveling op het pedagogisch-didactisch handelen is om de aanbod en de doelen in de onderbouw scherper te beschrijven in de thema-planning. Het aanbod is voldoende, maar er kunnen blinde vlekken ontstaan. In de onderbouw gaan in het vervolg dit toepassen bij het plannen van thema’s.

Daarnaast is een aanbeveling om tijdens de instructies in de midden- en bovenbouw de voorkennis beter te checken en om tijdens de instructies werkvormen toe te passen om nog beter te checken of alle leerlingen de lesstof begrijpen. Deze aanbevelingen worden overgenomen en uitgevoerd in de midden- en bovenbouw. 

 

Hoe is het schoolklimaat op De Windwijzer? Voelen kinderen zich veilig? 

Vanuit de gesprekken met kinderen, ouders en teamleden kwam duidelijk naar voren dat men zich veilig voelt in dit schoolklimaat. De sfeer op school is goed en de school is hierin een voorbeeld voor anderen. Er is rust in de school en in de groepen. De leerlingen geven aan zich heel veilig te voelen op school. Er wordt weinig tot niet gepest. De ouders geven aan dat er adequaat gehandeld wordt bij een melding over pestgedrag. Binnen de school wordt gewerkt met de taal en cultuur van de zeven gewoonten (https://www.windwijzer.nl/tp-31870-2/theleaderinme), waarbij leerlingen leren richting te geven aan hen zelf. De school oefent met de leerlingen gedurende de dag verschillende sociale competenties, die ze later kunnen inzetten in de maatschappij. De kwaliteitsadviseur heeft dit waargenomen, ook het leerlingpanel en de ouders spreken hiermee dezelfde taal.

 

Wat zijn de onderwijsresultaten op school? 

De eindresultaten gemiddeld genomen van de afgelopen drie schooljaren (2019,2021,2022)
liggen boven het landelijk gemiddelde en boven de signaleringswaarde in vergelijking met
vergelijkbare scholen. Daarnaast heeft de school doelen voor sociale en maatschappelijke competenties opgesteld. (https://www.windwijzer.nl/pg-31870-7-122730/pagina/gouden_afspraken.html). Het is een aanbeveling op scherp te blijven monitoren of de acties van de medewerkers voldoende effect hebben. De interne begeleiding neemt deze aanbeveling over en maakt hiervoor een plan. 

 

Heeft de school een goede en helder onderwijsvisie? Hoe werken de medewerkers samen? 

De school heeft een gedragen visie op onderwijs (https://www.windwijzer.nl/content/31870/download/clnt/98259_Schoolkoers_Sarkonschool_De_Windwijzer_-_2020-2024.pdf). Deze wordt zichtbaar doorleeft in alle lagen van de school en daarbuiten. De school heeft daarvoor ambities en doelen opgesteld en stuurt op het behalen daarvan. De school sluit met haar visie, ambities en doelen aan bij het strategisch beleid van het bestuur. Zowel ouders, kinderen als team en directie laten zien dat het een levend document is. Men spreekt dezelfde taal. Dit maakt dat het groep overstijgend werken en het kind-volgend werken in combinatie met de Zeven Gewoontes van The Leader in Me (https://www.windwijzer.nl/tp-31870-2/theleaderinme) in samenhang op hun plek vallen. De school is hierin een voorbeeld voor anderen. 

Teamleden geven aan dat de schoolleider en de teamleiders hen meenemen in het vaststellen en uitzetten van de koers van de school. Het team zet de schouders eronder om de onderwijskwaliteit te versterken. Er is sprake van een leer- en verbetercultuur. Teamleden zoeken elkaar op om samen te overleggen, af te stemmen en elkaar te ondersteunen. Het team voelt zich gezamenlijk verantwoordelijk voor de leerlingen, ook als deze niet in hun eigen groep zitten. Aanbevolen wordt om de uitvoering van collegiale consultaties te versterken. Vanuit het team wordt gesproken wordt over de gelijkwaardigheid die teambreed wordt ervaren tussen onderwijsassistenten en leerkrachten en andere ondersteuners.

De schoolleider geeft sturing door het gericht inzetten van ondersteuning en middelen passend bij wat het team nodig heeft. Het team krijgt tevens de mogelijkheid om zich te professionaliseren en zich te ontwikkeling op de eigen verantwoordelijkheden en eigenaarschap passend bij de schooldoelstellingen. Er is sprake van gedeeld leiderschap, waarin teamleiders en leergroepen een rol spelen.

 

De verdiepende analyse is besproken in de medezeggenschapsraad en de aanbevelingen worden in de verschillende bouwen uitgevoerd. 

 

 

4088910_1307359 4088910_1307359