Samen werken aan een goede sfeer in de bovenbouw

Hoe brengen we de focus terug na een onrustige periode?

In de bovenbouw hebben we de afgelopen weken gewerkt aan de goede sfeer, na een onrustige (Corona)periode. Dit heeft een positief effect gehad op het werkklimaat in de bovenbouw. 
 

Wat was de aanleiding? 

Lange tijd zijn de kinderen en de medewerkers gezamenlijk in staat geweest om, ondanks alle corona-onrust, de sfeer goed te houden en een positieve werkhouding te handhaven. Maar nu leek de rek er een beetje uit.

In de afgelopen periode hebben we aan de kinderen gemerkt dat het steeds meer moeite kostte om op eigen kracht te blijven doen wat ze moesten doen. Dit was ook niet zo gek gezien de coronasituatie en de onregelmatigheid van het thuisonderwijs. Een voorbeeld hiervan is dat de lessen niet altijd werden gemaakt en de concentratie verslapte. Een deel van de kinderen  reageerden vaak kribbig of boos als zij hierop werden aangesproken. Hierbij misten we het wederzijds respect.

 

Hoe hebben de medewerkers dit aangepakt?

In het bovenbouwteam hebben we besproken hoe we hierin verandering zouden kunnen brengen. We hebben hierbij acties gezocht, zoals wij die ook hanteren bij de start van een schooljaar, zodat we op een positieve manier de kinderen weer in de positieve flow te krijgen, zoals: 

- het nadrukkelijker bieden van structuur;

- het bieden van een duidelijk verband tussen gedrag en consequenties;

- het verhelderen van de verhoudingen tussen leerlingen en medewerkers;

- het hardop benoemen van situaties waarin het goed gaat;

- het consequent handelen van de medewerkers.

Op maandag 7 februari hebben we dit in het basisuur (tussen 08.30 en 09.30) met de kinderen besproken tijdens een klassenvergadering. We hebben hierbij heldere afspraken gemaakt over wat we wederzijds van elkaar kunnen verwachten. Dit heeft een positief effect gehad op de werksfeer in de bovenbouw. 

 

Wat is het resultaat? 

We merken dat in de laatste twee weken de opdrachten beter worden gemaakt, waarbij kinderen meer geconcentreerd zijn. Hierbij is ook de sfeer tussen de kinderen en de medewerkers en tussen de kinderen onderling verbeterd. Regelmatig evalueren we het bovenstaande in klassenvergaderingen, zodat we samen blijven werken aan een prettig werkklimaat. We sluiten deze periode af met een gezellig carnavalsfeest en gaan na de voorjaarsvakantie verder op de ingeslagen weg.

Na de voorjaarsvakantie gaan we ouders gelegenheid bieden om eens te komen kijken hoe het groepsdoorbrekend werken in de praktijk werkt. U krijgt hiervan later meer informatie via Kwieb. 
Met vragen kunt u natuurlijk terecht bij de basisgroepleraren. 


Hartelijke groet, 

#TeamBovenbouw

8C168F88-3F92-480C-9C27-75554D4CB4CF 8C168F88-3F92-480C-9C27-75554D4CB4CF
DEA54E48-CD8C-439E-83FA-80784659D343 DEA54E48-CD8C-439E-83FA-80784659D343
952B89E7-0D49-4FA4-B2A1-2DB4E344D9C1 952B89E7-0D49-4FA4-B2A1-2DB4E344D9C1
2AE18869-EC8E-441D-BE5D-EB704715E4C8 2AE18869-EC8E-441D-BE5D-EB704715E4C8