Sport en Bewegen op De Windwijzer

Wat leren de kinderen met de sportlessen>

Bewegingsonderwijs is een belangrijk onderdeel van de Windwijzer. Voor alle leerlingen worden de lessen bewegingsonderwijs verzorgd door de vakdocent Indira Snoek. In dit bericht informeer ik u over de achtergrond van het bewegingsonderwijs op De Windwijzer. 

 

Wat leren de kinderen met bewegingsonderwijs? 

Kinderen bewegen veel en graag. Het behouden van die actieve leefstijl is een belangrijke doelstelling van het bewegingsonderwijs. Om dat doel te bereiken leren kinderen in het bewegingsonderwijs deel te nemen aan veel vormen van bewegingsactiviteiten, zodat de leerlingen diverse bewegingsvaardigheden ontwikkelen.

Deze vaardigheden bevatten motorische aspecten, maar ook sociale vaardigheden (bewegen met anderen samen). Leerlingen ervaren de bewegings- en spelvormen in aansprekende bewegingssituaties. Dit krijgen de leerlingen aangeboden vanuit de 12 leerlijnen; balanceren, klimmen, zwaaien, over de kop gaan, springen, hardlopen, mikken, jongleren, doelspelen, tikspelen, stoeispelen, bewegen op muziek. De 12 leerlijnen worden weer opgedeeld in 31 bewegingsthema’s. Deze bewegingsthema’s komen meerdere malen per schooljaar terug in de bewegingsonderwijs lessen in alle bouwen. 

 

Hoe ziet een gymles eruit? 

De leerlingen krijgen merendeels in vier vakken les. Elk vak heeft zijn eigen bewegingsthema. Aan het begin van het jaar zullen de leerlingen zelf een beginniveau vaststellen voor de bewegingsthema’s. Vanuit daar zijn de leerlingen bewust op welk niveau zij momenteel staan. De volgende les met hetzelfde bewegingsthema kunnen de kinderen in gedifferentieerde spelvormen werken aan hun motorische groei op eigen niveau. 

 

Wat doen de kinderen met pauzesport? 

De 12 leerlijnen komen niet alleen voor binnen de gymlessen, maar ook op het schoolplein. Tijdens de pauzesport begeleiden de pauze sportbegeleiders de spellen op het schoolplein. Dit zijn spelvormen die binnen de bewegingsthema’s vallen. Denk hierbij aan tikspelen, bewegen op muziek, doelspelen, hardlopen en mikken. Deze schoolpleinspellen kunnen de leerlingen vervolgens zelf weer toepassen bij het buitenspelen in de buurt buiten school, omdat er voor veel spellen weinig materiaal nodig is. 

 

Bewegen in een veilig schoolklimaat

Bij de leerlingen van de Windwijzer is er te zien dat de leerlingen motorisch groeien door de veilig leerklimaat binnen de klassen. De leerlingen zijn wederzijds afhankelijk van elkaar. Dit zijn de sociale vaardigheden waar wij aan werken binnen de lessen. De 7 gewoontes worden zowel binnen de lessen in de klas als in de gymzaal toe gepast. De leerlingen durven elkaar aan te spreken op hun gedrag positief en negatief, maar wel op een positieve toon. Hierdoor leren de leerlingen zelf conflicten op te lossen zonder dat de vakleerkracht er aan te pas moet komen. Aan het begin van de les wordt er één leerling per groep aangewezen als groepsleider. De groepsleider zorgt er dan voor dat de spellen geleid worden. Bij onduidelijkheden stapt de groepsleider naar voren om tot een win-win te komen. 

 

Meer informatie sport en bewegen kunt u vinden op de sportpagina op de website (https://www.windwijzer.nl/tp-31870-2/sport). Heeft u nog vragen? Stel ze gerust!

Indira Snoek, 

Vakleraar sport en bewegen 

indirasnoek@sarkon.nl (mailto:indirasnoek@sarkon.nl)

IMG_20210827_112442 IMG_20210827_112442
IMG_20200923_095611 IMG_20200923_095611
IMG_20200915_124021 IMG_20200915_124021