Vragen over leerlingvolgsysteem

Hoe volgen wij de groei van leerlingen in de midden- en bovenbouw?

De kinderen in de midden- en bovenbouw werken dagelijks met Snappet of Nieuwsbegrip. Hiermee kunnen kinderen en medewerkers de persoonlijke groei goed volgen bij rekenen, spelling en begrijpend lezen. In de afgelopen periode zijn de toetsen voor het leerlingvolgsysteem afgenomen. Deze toetsen meten op twee momenten in het jaar de groei van leerlingen met rekenen, spelling en begrijpend lezen. Dit gebeurt in januari/februari en mei/juni. Naast deze toetsen worden kinderen ook getest op hun ontwikkeling m.b.t. technisch lezen. Deze toetsen worden Avi-toetsen genoemd. 
Op school is de groei die de kinderen in de klas en op de leerpleinen laten zien leidend. (Snappet, Nieuwsbegrip en andere opdrachten.) Dit vormt de basis voor groeigesprekken met leerlingen en/of ouders. Het team gebruikt de toetsen van het leerlingvolgsysteem (van het merk Cito) als controlemiddel. We willen de ‘Cito-toetsen’ dan ook plaats laten vinden in een zo gewoon mogelijke setting. Deze toetsen zijn geen afreken-toets, maar een extra meetmoment. Deze groei gaat samen met de groei op andere gebieden, zoals creativiteit, motoriek en sociale ontwikkeling. 
We hebben in de afgelopen periode diverse vragen gehad over deze toetsen. Wij merken dat ouders hier heel verschillend mee omgaan. Als u n.a.v. dit bericht vragen heeft, schroom niet en neem contact op met de basisgroepleraar van uw kind. 

test test