Ruimte voor meer samenwerking tussen peutergroep en basisschool

Windwijzer in het nieuws

Stichting Kinderopvang en De Windwijzer werken samen aan de doorgaande ontwikkellijn van kinderen van 0 tot 12 jaar. Peuter speel- & leergroep De Sterrenwachters (SKDH) vormt samen met onze groepen 1-2-3 de onderbouw. Wij krijgen ruimte van de Gemeente Den Helder om de schotten tussen de peutergroep en de basisschool weg te breken. Dit betekent dat we de samenwerking verder kunnen versterken en dat er meer ruimte komt voor kinderen vanaf 2 jaar en 10 maanden om kennis te maken met de werkwijze van de basisschool, met de geborgenheid van de begeleiding van de peutergroep. Bekijk hier meer info over peutergroep De Sterrenwachters.  (https://skdh.nl/peuterspeel-en-leergroep-de-sterrenwachters/) 

Deze week kregen wij bezoek van het Noordhollands Dagblad. Zij hebben over deze mooie ontwikkeling een artikel geschreven. Hierbij de tekst: 

 

’Taal is de weg naar alles’

Peuters en kleuters die samen onderwijs volgen. De gemiddelde Nieuwedieper zal daar niet de wenkbrauwen bij fronsen, maar eigenlijk mag het niet.

 

Basisscholen en kinderopvangorganisaties krijgen van de gemeente Den Helder twee jaar de tijd om de meerwaarde van deze aanpak aan te tonen. ,,Taal is de weg naar alles. Deze aanpak komt de ontwikkeling van de kinderen ten goede’’, zegt directeur Bart Oud van basisschool De Windwijzer vol overtuiging.

De wettelijke regels met betrekking tot de kinderopvang verschillen van de regels waar basisscholen mee te maken hebben. In de praktijk betekent dit dat peuters en kleuters wel samen activiteiten met elkaar mogen ontplooien, maar zij mogen niet ’gemengd’ worden.

Een voorbeeld van verschillen in regelgeving zijn de verklaringen omtrent gedrag (vog). Leerkrachten hebben die nodig, maar ook pedagogisch medewerkers van de kinderopvang moeten die kunnen overleggen. Die verklaringen verschillen inhoudelijk echter. En dus mag een leerkracht niet voor een peutergroep staan.

 

Duizenden euro’s

Het overtreden van de regels kan de kinderopvangorganisatie boetes opleveren die in de vele duizenden euro’s kunnen lopen, vertelt Miriam van Asselen, regiomanager bij Stichting Kinderopvang Den Helder (SKDH). ,,De GGD controleert voor de gemeente Den Helder of wij ons aan de regels houden. Als wij dat niet doen, wordt dat gerapporteerd en kan de gemeente ons een boete opleggen.’’

Maandagmorgen, iets na tien uur. Sarkonschool De Windwijzer en peuterspeel- en leergroep De Sterrenwachters van SKDH lappen die regels aan hun onderwijskundige laars. Met toestemming van de gemeente Den Helder. Peuters en kleuters spelen en ontdekken met elkaar.

Peuter Tycho tuurt op het dek van een schip door zijn verrekijker, terwijl Selah uit groep 2 pal naast hem geconcentreerd aan het roer staat. Zij heeft een telefoon aan haar oor en ’communiceert’ waarschijnlijk met de haven die zij wil aandoen. Matroosjes krioelen op het dek. Een jochie sjouwt met een dekzwabber. Juf Sandra, pedagogisch medewerker van SKDH, houdt zich met de zeevarenden bezig. Leerkracht Esther van de Windwijzer is voor de kinderen ook aanspreekbaar. Het is een voorbeeld van de nieuwe aanpak.

 

Niet meer van deze tijd

De wettelijke ’schotten’ tussen peuterspeelzalen en de eerste groepen van de onderbouw zijn niet meer van deze tijd, vinden basisscholenkoepel Sarkon en SKDH. Directeur Bart Oud: ,,Joost Korver van SKDH heeft erg gepleit voor deze proef. En wethouder Pieter Kos heeft zich er op het stadhuis sterk voor gemaakt.’’ De GGD blijft controleren, maar de gemeente hoeft aan overtredingen die binnen het proefproject vallen geen consequenties te verbinden.

Met de proef willen de beide organisaties beter inspelen op de behoeften van de kinderen. Bart Oud hamert op het belang van taal: ,,Taal is de weg naar alles. Die taal ontwikkelt zich spelenderwijs. Bijvoorbeeld door rollenspellen, interactie tussen kinderen, gemeenschappelijke thema’s. Niet door op de bank te zitten en woorden na te zeggen, maar vooral door te doen en de taal te gebruiken. De ontwikkeling van kinderen verloopt grillig en is niet voor elk kind hetzelfde. Wij willen onderwijs creëren waarbij gekeken wordt naar de ontwikkeling van een kind: wat is er nodig om het kind verder te helpen? Kinderen leren van elkaar, maar de regelgeving zit dat in de weg.’’

 

Leidend

Het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen zijn leidend. Bart Oud: ,,Bij welbevinden gaat het er om of een kind met zelfvertrouwen op z’n plek zit. Een kind dat zich veilig en geborgen voelt, ontwikkelt zich beter. Je kunt heel snel zien of een kind betrokken is bij wat het doet. Het is dan mogelijk dat het leeraanbod onvoldoende aansluit bij de mogelijkheden van het kind.’’ De pedagogisch medewerker en de leerkracht spelen daarop in.

Miriam van Asselen zegt dat de kinderen dus het tempo aangeven. ,,Een kleuter die verlegen is kan de geborgenheid van de peutergroep opzoeken. Wij willen, net als de gemeente, dat het onderwijs aantrekkelijker wordt. Dat kinderen een prettige overgang beleven van de peuterspeelzaal naar de kleutergroep en van de kleutergroep naar groep 3.’’

 

Overhalen

De nieuwe manier van werken is absoluut niet bedoeld om ouders ertoe over te halen hun kroost op De Sterrenwachters en De Windwijzer in te schrijven, benadrukken de twee leidinggevenden: ,,Wij zijn niet uniek in wat wij doen. Alle scholen en kinderopvangorganisaties zoeken naar vormen van samenwerking. Wij hopen dat deze manier van werken overal wordt toegepast, want dat is goed voor alle jonge kinderen in de gemeente Den Helder.’’

2020-04-16 - NHD - Artikel samenwerking peuters-kleuters 2020-04-16 - NHD - Artikel samenwerking peuters-kleuters