Leerlingen zoeken oplossing voor Pietendiscussie

Kinderen leerjaar 8 tonen leiderschap en zijn rolmodel

De leerlingen van leerjaar 8 hebben deelgenomen aan een aantal projectlessen, waarbij zij hebben geleerd een mening te vormen over de Pietendiscussie. De lessenserie had als einddoel voor ogen dat de kinderen leren een mening te vormen door naar elkaar te luisteren en feiten te onderzoeken. De kinderen zijn hierin een rolmodel voor veel volwassenen, waarbij de discussie vaak leidt tot onbegrip en verdeeldheid. De kinderen hebben dit project uitgevoerd met behulp van de zeven gewoonten van The Leader in Me (https://www.windwijzer.nl/tp-31870-2/theleaderinme), waar we op school mee werken.

De kinderen van leerjaar 8 hebben zich verdiept in het verschil tussen feiten en meningen over de geschiedenis van de rol van Zwarte Piet en de Pietendiscussie zoals dat nu actueel is.De kinderen hebben op basis van feiten een mening gevormd. Met de vaardigheid ’Eerst begrijpen, dan begrepen worden’ hebben de kinderen naar elkaars mening geluisterd, erop doorgevraagd en elkaars mening samengevat. Op basis van het uitwisselen van argumenten konden kinderen hun mening bijstellen. 

De kinderen hebben de verschillende meningen van de groep in kaart gebracht. Vervolgens zijn zij op zoek gegaan naar een win-win oplossing over de wijze waarop zij Sinterklaas bij ons op school gaan vieren. De kinderen hebben een verrassende en inventieve win-win oplossing bedacht: ’Alle kinderen op school moeten een leuke dag hebben met het sinterklaasfeest. Het is een kinderfeest en daarom zijn de kinderen van groep 8 op school (hulp)pieten die veel roetvegen hebben, maar niet helemaal zwart zijn.’

We zijn bijzonder blij dat de kinderen door samen te werken deze oplossing hebben bedacht, die echt vanuit de kinderen is gekomen: ’We verschillenden van mening, maar we merken dat dit helemaal niet erg is. We hebben een oplossing gevonden waar alle kinderen van deze groep zich in kunnen vinden.’

We gaan samen met de ouderwerkgroep deze win-win oplossing toepassen bij het Sinterklaasfeest bij ons op school. Een journalist van het Noordhollands Dagblad interviewt een aantal leerlingen van leerjaar 8 over dit project en maakt hierover een artikel. 

#DenkWInWin #EerstBegrijpenDanBegrepenWorden #CreëerSynergie #burgerschap

3EA72B2A-BC7D-415B-9E52-F5E63FC17418 3EA72B2A-BC7D-415B-9E52-F5E63FC17418